Σαν σήμερα πέθανε ο μεγάλος Πάμπλο Πικάσο. Ως παρακαταθήκη άφησε περίπου 20.000 αυτοτελή έργα του, κάθε μορφής.
Με έργα όπως οι Δεσποινίδες της Αβινιόν και Γκερνίκα, ο σπουδαίος
ζωγράφος, και γλύπτης Pablo Picasso, ο θεμελιωτής του κινήματος του
Κυβισμού, συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικότερων ζωγράφων του 20ου
αιώνα.
Ήρθε στη ζωή στις 25 Οκτωβρίου του 1881 στην ανδαλουσιανή πόλη της
Μάλαγα, στην Ισπανία. Γιος ζωγράφου, επέδειξε από παιδί μεγάλο πάθος για
εξαιρετικό ταλέντο για τη ζωγραφική, δημιουργώντας ρεαλιστικά έργα κατά
την παιδική και εφηβική του ηλικία.
Σπούδασε στην Βαρκελώνη στα τέλη του 19ου αιώνα, μια εποχή που
αναπολούσε για όλη του τη ζωή με νοσταλγία. Σε ηλικία 16 ετών, και ενώ
επιδείκνυε εξαιρετικό ταλέντο για την ηλικία του, εστάλη στην ισπανική
πρωτεύουσα, Μαδρίτη, προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του στο
ανώτατο ίδρυμα Καλών Τεχνών της χώρας. Εκεί, ήρθε σε επαφή με το έργο
των κορυφαίων ζωγράφων, όπως οι Francisco Goya, Diego Velasquez,
Francisco Zurbarán και Δομίνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco), το έργο του
οποίου τον επηρέασε σημαντικά. Μετά τις σπουδές στη Μαδρίτη, το 1900, ο
νεαρός Pablo ταξίδεψε στο Παρίσι για πρώτη φορά αλλά επέστρεψε και πάλι
στην ισπανική πρωτεύουσα. Εκεί ίδρυσε με τον αναρχικό φίλο του Francisco
de Asís Soler το περιοδικό Arte Joven (Νέα τέχνη), του οποίου
κυκλοφόρησαν πέντε τεύχη. Ήδη μέχρι το 1905, τα έργα του Picasso είχαν
κερδίσει την εύνοια των διάσημων συλλεκτών Leo και Gertrude Stein αλλά
και άλλων μελών του κύκλου τους. Η Gertrude Stein έγινε η βασική
πάτρονας του Picasso, εκθέτοντας τα έργα του στο ανεπίσημο Salon της στο
Παρίσι.
Το 1905 επίσης συνάντησε τον Henri Matisse,
με τον οποίο θα γινόταν φίλοι και ανταγωνιστές για όλη τους τη ζωή. Στο
Παρίσι ο Picasso έγινε μέλος ενός κύκλου διανοούμενων που περιλάμβανε
τους André Breton, τον ποιητή Guillaume Apollinaire, τον συγγραφεά
Alfred Jarry κ.α. Κυβισμός Τo 1907, ο Picasso
δημιούργησε το πρώτο κυβιστικό του έργο, τις διάσημες σήμερα Δεσποινίδες
της Αβινιόν (Les demoiselles d’Avignon). Οι κριτικοί ονόμασαν αμέσως
την περίοδο αυτή της δουλειάς του ζωγράφου Μαύρη, βλέποντας σε αυτήν
μοναχά τα στοιχεία της αφρικανικής τέχνης. Οι αντιδράσεις μεταξύ των
φίλων του ήταν μικτές για το σοκαριστικά καινοτόμο αυτό έργο. Με το έργο
Ψωμί και πιατέλα Φρούτων σε Τραπέζι, αποτελεί την έναρξη του Αναλυτικού
Κυβισμού του Picasso.
Έως το 1912, οι προοπτικές του Αναλυτικού κυβισμού έμοιαζαν να έχουν
εξαντληθεί και ο Picasso, μαζί με τον φίλο του Georges Braque
(1882-1963), ξεκίνησαν νέους πειραματισμούς. Έτσι, γεννήθηκε ο
Συνθετικός Κυβισμός, με έργα όπως η Κιθάρα. Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος
άλλαξε τη ζωή, τις σκέψεις και φυσικά την τέχνη του Picasso. Πολλοί
φίλοι του έφυγαν για το μέτωπο, άλλοι έπρεπε να φύγουν, να φυλακιστούν
και να πωληθούν οι συλλογές τους, όπως έγινε με τον γνωστό Γερμανό
γκαλερίστα Kahnweiler. Τα έργα του εκείνης της εποχής γίνονται πιο
νηφάλια, πιο ρεαλιστικά από ποτέ, όπως δείχνει ο Pierot (Πιερότος).
To 1916, ο νεαρός ποιητής Jean Cocteau του γνώρισε τον ιμπρεσάριο των
Ρωσικών μπαλέτων Diaghilev και τον συνθέτη Erik Satie. Ο ζωγράφος
δέχτηκε να σχεδιάσει το ντεκόρ του μπαλέτου Parade, μια απόφαση που θα
επηρέαζε σημαντικά την πορεία του. Την ίδια εποχή γνωρίζεται με τον
συνθέτη Igor Stravinsky και τη χορεύτρια Olga Khokhlova, με την οποία
παντρεύτηκε το 1918. Την εποχή του Μεσοπολέμου το έργο του
χαρακτηρίζεται Κλασικό, με χαρακτηριστικό παράδειγμα έργα όπως Οι
Εραστές. Παρόλα αυτά, το 1921 ζωγραφίζει τους κυβιστικούς Τρεις
Μουσικούς, έργο που θεωρείται αριστούργημα του Κυβισμού.
Δυο χρόνια αργότερα ζωγράφισε τους Αυλούς του Πάνα, έργο που
θεωρείται το κορυφαίο της Κλασικής περιόδου του. Στα μέσα της δεκαετίας
του 1920 το όνομά του είναι πασίγνωστο και ο ίδιος βασανίζεται από την
συνεχή προσοχή στο πρόσωπο και το έργο του. Το 1937, στο άκουσμα της
έιδησης του βομβαρδισμού της επαρχίας αυτής της Χώρας των Βάσκων από τις
δυνάμεις του Φράνκο, δημιουργεί το συγκλονιστικό έργο Guernica.
Τα επόμενα χρόνια χώρισε, σύναψε σχέση με την 17χρονη Marie-Thérèse
Walter, η οποία έφερε στον κόσμο μια κόρη, χώρισε ξανά και γνώρισε την
Γιουγκοσλάβα φωτογράφο Dora Maar με την οποία ανέπτυξε μια παθιασμένη
σχέση μέχρι το 1943. Κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, παρέμεινε στο
κατεχόμενο από τους Ναζί Παρίσι, όπου δεν μπορούσε να εκθέσει τα έργα
του, τα οποία δεν έχαιραν εκτίμησης από το ναζιστικό καθεστώς. Με την
απελευθέρωση της πόλης, το 1944, γνώρισε την νεαρή Françoise Gilot, με
την οποία απέκτησε άλλα δυο παιδιά και χώρισε το 1953. Ακολούθως,
παντρεύτηκε την Jacqueline Roque το 1961.
Εκτός από τη ζωγραφική, ο Pablo Picasso ασχολήθηκε και με τον
κινηματογράφο, κάνοντας μάλιστα μια εμφάνιση στο Testament of Orpheus
του Jean Cocteau. Το 1955 βοήθησε στη δημιουργία της ταινίας Le Mystère
του Henri-Georges Clouzot.
του Henri-Georges Clouzot.
Ο Pablo Picasso πέθανε στις 8 Απριλίου του 1973, σε ηλικία 92 ετών. Συντετριμμένη η σύζυγός του Jacqueline Roque αφαίρεσε τη ζωή της σε ηλικία 60 ετών, το 1986.tvxs
Γιατί έγινα Κομμουνιστής
Η συνέντευξη που έδωσε ο Πάμπλο Πικάσο στην L’Humanité, στις 29-30 Οκτωβρίου 1944:
"Η προσχώρησή μου στο Κομμουνιστικό Κόμμα είναι η λογική συνέπεια όλης μου της ζωής, όλου μου του έργου γιατί, είμαι υπερήφανος γι' αυτό, δεν πήρα ποτέ τη ζωγραφική σαν διασκέδαση ή ψυχαγωγία. Θέλησα με το σχέδιο και το χρώμα, αυτά ήταν το όπλα μου, να μπω όσο μπορούσα πιο μέσα στην ανθρώπινη ψυxή, πιο βαθειά στη γνώση του κόσμου που μας λυτρώνει κάθε μέρα και περισσότερο. Προσπάθησα με το δικό μου τρόπο να εκφράσω αυτό που νόμιζα πιο αληθινό, πιο δίκιο, πιο υψηλό, κι όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες ξέρουν καλά πως αυτό είναι και το πιο ωραίο.
"Η προσχώρησή μου στο Κομμουνιστικό Κόμμα είναι η λογική συνέπεια όλης μου της ζωής, όλου μου του έργου γιατί, είμαι υπερήφανος γι' αυτό, δεν πήρα ποτέ τη ζωγραφική σαν διασκέδαση ή ψυχαγωγία. Θέλησα με το σχέδιο και το χρώμα, αυτά ήταν το όπλα μου, να μπω όσο μπορούσα πιο μέσα στην ανθρώπινη ψυxή, πιο βαθειά στη γνώση του κόσμου που μας λυτρώνει κάθε μέρα και περισσότερο. Προσπάθησα με το δικό μου τρόπο να εκφράσω αυτό που νόμιζα πιο αληθινό, πιο δίκιο, πιο υψηλό, κι όλοι οι μεγάλοι καλλιτέχνες ξέρουν καλά πως αυτό είναι και το πιο ωραίο.
…Ναι, τώρα ξέρω πως αγωνίστηκα με τη
ζωγραφική μου πάντα σαν αληθινός επαναστάτης, κατάλαβα όμως ταυτόχρονα
πως αυτό μόνο δε φτάνει. Τα τελευταία τούτα χρόνια της τρομερής
καταπιέσεως μου δείξανε πως είχα την υποχρέωση να πολεμήσω όχι μόνο με
την τέχνη μου μα με ολόκληρο το είναι μου.
Και τότε πήγα προς το Κομμουνιστικό
Κόμμα χωρίς τον παραμικρό δισταγμό, γιατί στο βάθος ήμουν πάντα μαζί
του. Ο Ελυάρ, ο Αραγκόν, ο Κασσού, ο Φουζερόν, όλοι μου οι φίλοι το
ξέρουν καλά, κι αν ως τα τώρα δεν είχα προχωρήσει επίσημα, αυτό
οφείλονταν σε ένα είδος «αφέλειας» γιατί νόμιζα πως το έργο μου κι η
καρδιά μου που ήτανε μαζί του φτάνανε. Μέσα μου όμως πάντα αυτό ήταν το Κ
ό μ μ α μου.
Μήπως δεν είναι αλήθεια πως το Κ. Κ.
είναι εκείνο που προσπάθησε περισσότερο να γνωρίσει και ν' αναστηλώσει
τον κόσμο, να κάνει τους σημερινούς και τους αυριανούς ανθρώπους πιο
λεύτερους, πιο ευτυχισμένους, με καθάρια και τίμια σκέψη; Δεν είν' αλήθεια πως οι κομμουνιστές δείχτηκαν οι πιο θαρραλέοι τόσο στη Γαλλία,
όσο και στην ΕΣΣΔ και στην Ισπανία μου; Γιατί τάχα να διστάζω; Μήπως από
φόβο μην αναλάβω υποχρεώσεις; Όμως αντίθετα ποτές δεν ένοιωσα τον εαυτό
μου τόσο λεύτερο, τόσο ολοκληρωμένο…
Κι ακόμα βιαζόμουν τόσο να βρω μια
πατρίδα. Ήμουνα πάντα εξόριστος, τώρα δεν είμαι πια. Περιμένοντας την
ώρα που η Ισπανία θα μπορέσει επί τέλους να με δεχτεί, το Κομμουνιστικό
Κόμμα της Γαλλίας άνοιξε την αγκαλιά του και με δέχτηκε.
Μέσα σ' αυτό βρήκα ανθρώπους που
περισσότερο εκτιμώ, του πιο μεγάλους σοφούς, τους πιο μεγάλους ποιητές,
κι ακόμα όλες αυτές τις υπέροχες φυσιογνωμίες των Παριζιάνων επαναστατών
που είδα τις μέρες του Αυγούστου.
Κι είμαι πάλι ανάμεσα στ” αδέλφια μου."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου