Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου 2016

Ρίχνουν στον Καιάδα σχολεία και καθηγητές




Η κεντρική ιδέα της «εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης» που εισηγείται η ομάδα Λιάκου συναγωνίζεται (σε επικινδυνότητα για μαθητές και εκπαιδευτικούς, για τον ίδιο τον χαρακτήρα και την κατεύθυνση του δημόσιου σχολείου στη χώρα μας) τις ολέθρια αντιεκπαιδευτικές προτάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για ιδιωτικοποίηση, κουπόνια, αξιολόγηση-απόλυση, ένταση των ταξικών φραγμών.
Το «Υπόμνημα», που έρχεται να εξειδικεύσει το πολυσέλιδο «Πόρισμα» για την εκπαίδευση, έχει πρώτο στόχο το ίδιο το DNA του υπαρκτού σχολείου, τη μεγάλη πλειονότητα των μαθητών των λαϊκών στρωμάτων (τους οποίους ουσιαστικά επιχειρεί να εξοστρακίσει ως πλεονάζον προσωπικό μιας επιχείρησης) και τους καθηγητές (μέρος των οποίων θεωρεί αναλώσιμους και τους υπόλοιπους τους μετατρέπει σε συμβολαιογράφους επιδόσεων, σε ρόλο κακοπληρωμένου τροχονόμου των εξεταστικών φίλτρων).
Επαναλαμβάνουμε και ξεκαθαρίζουμε. Η γραμματική και το συντακτικό του «Υπομνήματος», ο τύπος και το πνεύμα του οδηγούν στην ολοκληρωτική αποψίλωση, από το εκπαιδευτικό τοπίο, των στοιχείων που συγκροτούσαν, όσο συγκροτούσαν, τη δημόσια εκπαίδευση. Και βέβαια το σημαντικότερο στοίχημα του εγχειρήματος είναι οι μαθητές των σχολείων. Αυτοί θεωρούνται καύσιμη ύλη και οι γονείς τους πελάτες.

Οι... ντίλερ

Η νέα αυτή παρέμβαση του προέδρου του «εθνικού διαλόγου» πριμοδοτεί την κατεύθυνση της τροποποίησης των πανελλαδικών εξετάσεων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποκρύπτοντας, υποτιμώντας ή αφήνοντας άθικτες λειτουργίες και πρακτικές της σχολικής εκπαίδευσης, τους μηχανισμούς της κοινωνικής επιλογής στο σχολείο.
Η στόχευση σε κάθε περίπτωση είναι μια νέα διαχείριση της ροής του μαθητικού πληθυσμού, με πλήρη «ηγεμονία» των αποτελεσμάτων των εξεταστικών δοκιμασιών. Κοντολογίς, πριμοδοτεί ένα αριστοκρατικό Λύκειο για «λίγους και εκλεκτούς» και μάλιστα εσωτερικά διαφοροποιημένο ανάμεσα σε αυτούς που θα παίρνουν απλή πιστοποίηση και αυτούς που θα πηγαίνουν για το εθνικό απολυτήριο.
Το Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate Diploma Programme) είναι ένα διετές πρόγραμμα σπουδών για τους μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου, προκειμένου να τους προετοιμάσει αποτελεσματικά για ένα φάσμα εξειδικευμένων σπουδών στο εξωτερικό.
Το ΙΒ Diploma Programme διευθύνεται από έναν ιδιωτικό οργανισμό αναγνωρισμένο από το Συμβούλιο της Ευρώπης και ο συγκεκριμένος τίτλος σπουδών παρέχεται στα πιο ακριβά ιδιωτικά Λύκεια της Ελλάδας και υπόσχεται την άμεση εγγραφή των κατόχων του στα καλύτερα διεθνώς πανεπιστήμια. Η ύπαρξή του σχετίζεται συνεπώς με τη δράση συγκεκριμένων επιχειρηματικών συμφερόντων διεθνώς τόσο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όσο και στην τριτοβάθμια, καθώς διευκολύνει την κινητικότητα των φοιτητών στο εσωτερικό της διεθνούς πανεπιστημιακής αγοράς.
Πώς σχετίζονται όλα αυτά με το νέο Λύκειο που προτείνεται; Οπως επισημαίνει εύστοχα και αποκαλυπτικά ο εκπαιδευτικός αναλυτής κ. Γιώργος Καλημερίδης, δεν έχει παρά να ρίξει μια ματιά κανείς στο IB (Διεθνές Απολυτήριο), όπως αυτό παρουσιάζεται την ιστοσελίδα του Ελληνοαμερικανικού Εκπαιδευτικού ιδρύματος-Κολλέγιο Ψυχικού.
Το Διεθνές Απολυτήριο είναι διετές και αφορά τη Β’ και τη Γ’ Λυκείου. Από εδώ μπορούμε να καταλάβουμε και γιατί η εμμονή σε ένα τετραετές Γυμνάσιο και ένα διετές Λύκειο.
Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να πάρουν 6 μαθήματα, όπως και στην πρόταση της έκθεσης του Εθνικού Διαλόγου. Τρία σε υψηλό επίπεδο (high level) και τρία σε βασικό επίπεδο (standard level), όπως και στο δικό μας νέο Λύκειο.
Πέρα από τη Γλώσσα-Λογοτεχνία και τα Αγγλικά, οι μαθητές πρέπει να επιλέξουν μαθήματα από 4 ομάδες μαθημάτων, οι οποίες περιλαμβάνουν Ανθρωπιστικές Επιστήμες, Μαθηματικά, Πειραματικές Επιστήμες (Βιολογία, Χημεία, Φυσική κτλ) και τέλος την ενότητα Τέχνες και Πολιτισμός. Αυτή είναι ακριβώς η δομή και στο δικό μας νέο Λύκειο.
Καλούνται επίσης να εκπονήσουν ένα Εκτεταμένο Δοκίμιο (Extended Essay), να έχουν εξαιρετική γνώση της αγγλικής γλώσσας και να συμμετάσχουν σε ένα πρόγραμμα Creativity-Action-Service (δημιουργικότητα – δράση – υπηρεσία). Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα; «Συμμετοχή σε δράσεις της Μαθητικής Κοινότητας, συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δραστηριότητες, στο Christmas Bazaar, εθελοντική βοήθεια σε ηλικιωμένους, άτομα με ειδικές ανάγκες». Μπίνγκο - και δεν είναι σύμπτωση ασφαλώς.
Αρα, εδώ και έξι μήνες υποτίθεται ότι γινόταν διάλογος για το δημόσιο σχολείο για να δημοσιευτεί τελικά το πρόγραμμα μαθημάτων των ιδιωτικών επιχειρήσεων στον χώρο της εκπαίδευσης και των αντίστοιχων εκπαιδευτικών τους προγραμμάτων. Μια πρόταση-διαφήμιση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων στον χώρο της εκπαίδευσης.
Παράλληλα, με τον συντελεστή που προτείνεται στον τρόπο επιλογής των πανεπιστημιακών σχολών νομιμοποιούνται με μαθηματική ακρίβεια το κλείσιμο πολλών πανεπιστημιακών τμημάτων και η συρρίκνωση της δημόσιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Προς μεγάλη χαρά των διάφορων επιχειρηματιών της «γνώσης» οι οποίοι, ως γνώστες των επιχειρήσεων, έχουν καταλάβει τα στασίδια και περιμένουν.

Έξωση εκπαιδευτικών

Ωστόσο, έχει μια σημασία, για την κατανόηση της επιχειρούμενης αντιεκπαιδευτικής τομής, να δει κανείς τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται οι συντάκτες του «Υπομνήματος» τη «διαχείριση» των καθηγητών. Σημειώνουν, λοιπόν, στο «Υπόμνημα» απροκάλυπτα:

«Διαχείριση προσωπικού. Η υλοποίηση της μεταρρύθμισης είναι προφανές ότι θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον θα την υποστηρίξει το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων… Η θέσπιση κινήτρων θα έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα στην κάμψη των αντιστάσεων. Εναλλακτική λύση είναι η στρατολόγηση νέου δυναμικού–αποφοίτων των πανεπιστημίων κατά την τελευταία πενταετία, µε φρέσκες γνώσεις, όρεξη για δουλειά και δυνατότητα διαμόρφωσης νέων επαγγελματικών συνηθειών (habitus)».
Τι ακριβώς μας αποκαλύπτουν εδώ οι συντάκτες του «Υπομνήματος», χωρίς πολλές φιοριτούρες: λένε απροκάλυπτα ότι για να καμφθούν οι αντιστάσεις των εκπαιδευτικών πρέπει ή να δοθούν κίνητρα (μάλιστα προφητεύουν ότι τα κίνητρα θα έχουν εντυπωσιακά αποτελέσματα στην κάμψη των αντιστάσεων) ή να στρατολογηθούν καθηγητές από τους πτυχιούχους της τελευταίας πενταετίας (δηλαδή, σε απλά ελληνικά, αυτούς που βγήκαν στην αγορά εργασίας σε μια ανύπαρκτη αγορά και μένοντας άνεργοι ή δουλεύοντας για 400 και 500 ευρώ διαμόρφωσαν και μια συγκεκριμένη συνείδηση). Και προφανώς, επίσης, αφού θα στρατολογηθούν «νέοι και ορεξάτοι» θα πρέπει να φύγουν οι παλιοί με τις κακές συνήθειες.
Και συνεχίζει το Υπόμνημα:
«Τα ζητήματα που θα τεθούν είναι:
Μετακινήσεις από σχολείο σε σχολείο.
♦Εξοικείωση με νέα προγράμματα σπουδών σε αρκετά γνωστικά αντικείμενα.
♦«Απώλεια» του γνωστικού αντικειμένου και ανάγκη κατάρτισης και επιμόρφωσης προκειμένου να αποκτηθούν οι δεξιότητες για τη διδασκαλία ενός καινούργιου.
♦Ανάγκη συμμετοχής στην παραγωγή υλικού ή ανάγκη μελέτης του υλικού που παράγουν άλλοι.
♦Αύξηση της αυτονομίας του εκπαιδευτικού, η οποία όμως συνοδεύεται και με αύξηση της ευθύνης.
♦Ανάγκη ουσιαστικής εμπλοκής με την αξιολόγηση των μαθητών.
♦Διαχείριση των 150 ειδικοτήτων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην εκπαίδευση.
Είναι προφανές ότι η όλη απόπειρα πρέπει να συνοδευτεί με ριζική αλλαγή του συστήματος επιμόρφωσης.
Εκτιμάται ότι η πλειονότητα των εκπαιδευτικών θα ανταποκριθεί θετικά και θα αγκαλιάσει τη νέα δομή.
Προφανώς θα δοθεί και η δυνατότητα σε όσους είτε δεν μπορούν είτε δεν επιθυμούν να ενταχθούν στο νέο πλαίσιο να μεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες, εκτός σχολικής τάξης».
Στη σελίδα 34 του πολυσέλιδου «Πορίσματος» για τη δομή του Νέου (διετούς) Λυκείου περιγράφεται η «τύχη» που επιφυλάσσεται για τις ειδικότητες των εκπαιδευτικών των οποίων τα μαθήματα δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο του αναλυτικού προγράμματος του νέου Λυκείου.
Σημειώνεται, λοιπόν, στο πόρισμα: «Το μείζον πρόβλημα είναι η διαχείριση των δεκάδων ειδικοτήτων που έχουν παρεισφρήσει στην εκπαίδευση, αλλά η λύση σε αυτό δεν μπορεί να είναι άλλη από τη μετεκπαίδευση όσων μπορούν και θέλουν και η μετάταξη όσων δεν μπορούν ή/και δεν θέλουν. Δεν είναι δυνατόν να συνεχίσουμε να έχουμε σχολείο με 150 ειδικότητες και να παλεύουμε να μην αλλάξει κάτι και διαταραχθεί η ισορροπία του τρόμου».
Είναι χαρακτηριστική η λέξη που χρησιμοποιεί ο συντάκτης του πορίσματος: «έχουν παρεισφρήσει». Τι λέει το λεξικό για τη λέξη; Μπαίνω αδικαιολόγητα ή κρυφά ή ανεπίτρεπτα (κακόσημο), υπεισέρχομαι π.χ. «Σε τέτοιες συγκεντρώσεις παρεισφρέουν ύποπτα άτομα». Από αυτό και μόνο μπορεί να καταλάβει κανείς τις διαθέσεις του συντάκτη του «Πορίσματος» για τους εκπαιδευτικούς...Συντάκτης: Χρήστος Κάτσικας
πηγη:efsyn

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου